Onze medewerkers hebben respect voor uw rechten als patiënt, namelijk:
Als patiënt krijgt u de best mogelijke zorgen. De medische kennis en beschikbare technologie worden ingezet om u te behandelen volgens uw behoeften. Dit gebeurt altijd respectvol. Er wordt rekening gehouden met uw recht om zelf te beslissen. Sociale klasse, seksuele geaardheid en geloofsovertuiging spelen hierbij geen rol. Daarnaast hebben wij in het bijzonder aandacht voor zorgcontinuïteit en gepersonaliseerde zorg en wij leveren maximale inspanningen op gebied van comfort en patiëntveiligheid.
Een goede dialoog draagt bij tot een goede samenwerking tussen patiënt en onze medewerkers. Dit komt de kwaliteit van zorg ten goede.
Wenst u meer duiding via een filmpje? Klik dan hier
U bent vrij in de keuze van uw zorgverlener en u kunt zich op elk moment richten tot iemand anders. Elke zorgverlener heeft ook het recht om u als patiënt te weigeren. Behalve in geval van nood: dan is hij verplicht om hulp te verlenen. Onderbreekt hij uw behandeling, dan moet hij wel zorgen dat een collega uw behandeling kan voortzetten. Toch is dit keuzerecht niet absoluut. Zowel door de wet (vb. collocatie, arbeidsgeneeskunde) als door de organisatie van PZ H. Familie zelf (vb. in functie van de specialisatie) kunnen beperkingen worden opgelegd aan dit keuzerecht.
Dat u vrij uw zorgverlener kunt kiezen, is de eerste stap naar een duurzame zorgrelatie.
Wenst u meer duiding via een filmpje? Klik dan hier
De zorgverlener moet u alle info meedelen, zodat u uw gezondheidstoestand kunt begrijpen. Hij geeft u daarbij een beeld van de mogelijke evolutie. U krijgt advies over wat u best doet en laat. Dit gebeurt in een duidelijke taal zodat u alles begrijpt. U kan zelf een familielid of vriend aanstellen die u kan bijstaan als vertrouwenspersoon. Binnen PZ H. Familie zijn er voor diverse behandelingen/diensten/medicatie specifieke infofolders beschikbaar. Vraag deze onder andere aan uw zorgverstrekker.
Duidelijke informatie komt de samenwerking tussen u en uw zorgverlener ten goede. U volgt immers zelf vanop de eerste rij uw gezondheid op en u signaleert uw evoluties aan de zorgverlener. Zo kan hij op basis van zijn kennis en expertise bijsturen.
Wenst u meer duiding via een filmpje? Klik dan hier
Uw zorgverlener heeft u toestemming nodig om uw behandeling op te starten. Hij moet u goed op tijd informeren, zodat u in alle vrijheid en goed geïnformeerd beslissingen kan nemen. De info die hij u geeft moet duidelijk en volledig zijn. Bij een spoedgeval mag uw zorgverlener de behandeling wel meteen starten, als uw wil onmogelijk te achterhalen is. Binnen PZ H. Familie zijn voor diverse handelingen (vb. ECT, enz.) specifieke toestemmingsverklaringen in gebruik.
Duidelijkheid en minder misverstanden: dat is het resultaat van tijdige informatie over een behandeling en van uw toestemming om de behandeling op te starten. Een goede samenwerking veronderstelt voorafgaande afspraken. Deze afspraken betreffen ook het financiële aspect van de behandeling.
Wenst u meer duiding via een filmpje? Klik dan hier
Uw zorgverlener houdt voor u een dossier bij. Dat dossier bewaart hij op een veilige plaats. U kan uw zorgverlener vragen om aan het dossier bepaalde documenten toe te voegen (bv. een wetenschappelijk artikel over uw ziekte). Verandert u van zorgverlener? Dan vraagt u gewoon dat uw patiëntendossier wordt overgedragen. U mag het dossier ook altijd inkijken en er een afschrift van vragen, dit kan zowel schriftelijk of mondeling aan een medewerker of u kunt uw vraag tot inzage en/of afschrift steeds richten tot de interne ombudspersoon van PZ H. Familie, Virginie Meesseman. Die zal u informeren over en bijstaan bij het verdere verloop tot inzage en/of afschrift.
Als patiënt mag u weten wat er over u wordt geschreven in het patiëntendossier. Openheid en transparantie versterken het vertrouwen in een relatie.
Wenst u meer duiding via een filmpje? Klik dan hier
Tijdens uw behandeling mogen enkel die personen aanwezig zijn, die op professioneel vlak nodig zijn. Informatie in verband met uw gezondheid wordt niet aan derden meegedeeld. Binnen PZ H. Familie zijn alle medewerkers gebonden door het beroepsgeheim.
De bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de patiënt benadrukt de vertrouwensband tussen u en uw zorgverlener.
Wenst u meer duiding via een filmpje? Klik dan hier
Als patiënt kunt u altijd een vertrouwenspersoon aanduiden. Hij/zij kan uw rechten niet uitoefenen maar kan u wel bijstaan tijdens de behandeling. Zo kan hij/zij aanwezig zijn bij de uitleg over de behandeling (met twee onthoudt u meer dan alleen) en dan kan u samen een weloverwogen beslissing nemen. Geef gerust aan onze medewerkers door wie uw vertrouwenspersoon is.
In principe oefent u zelf uw patiëntenrechten uit. Als u minderjarig bent of wilsonbekwaam bent, kan dat niet (meer). De wet regelt wie in zo’n geval uw rechten kan waarborgen. Heeft u zich wel eens afgevraagd wat er gebeurt als u bijvoorbeeld in een coma geraakt of dement wordt? Dan kan u zelf geen beslissingen meer nemen. In zo’n geval komt een vertegenwoordiger op voor uw belangen. Een vertegenwoordiger oefent dus uw rechten uit als u zelf niet (meer) bekwaam bent om dit te doen. De zelf aangestelde wettelijke vertegenwoordiger staat boven bewindvoering. Door zelf een vertegenwoordiger te kiezen, kiest u voor iemand die u vertrouwt. Is er geen wettelijk vertegenwoordiger aangesteld dan volgt een cascadesysteem, zoals je kan zien in dit filmpje.
U hebt recht op een pijnbestrijdende zorg, waarbij onze zorgverleners aandacht hebben voor uw pijn en deze voorkomen, evalueren, behandelen en verzachten.
Zijn er vragen of heerst er een ontevredenheidsgevoel? Vindt u dat een van uw patiëntenrechten niet gerespecteerd wordt? Dan kunt u contact opnemen met de bevoegde ombudspersoon. De ombudspersoon luistert naar uw verhaal en geeft informatie. Wanneer u een geschil met uw zorgverlener zelf niet kan oplossen, kan de ombudsdienst bemiddelen.
Dialoog is een waardevolle manier om een oplossing te vinden. Dat staat ook zo in de wet op de patiëntenrechten. De ombudsdienst geeft informatie, bevordert de dialoog en bemiddelt.
Wenst u meer duiding via een filmpje? Klik dan hier
Iedere medewerker in het PZ H. Familie, De Korbeel of De Patio probeert u met de beste zorgen te omringen. Toch kan het gebeuren dat uw verwachtingen niet altijd worden beantwoord en dat u een vraag, een probleem of een klacht hebt. U kunt steeds bij elke medewerker van de afdeling uw vraag of klacht formuleren. Indien u samen niet tot een oplossing komt, spreek dan gerust de hoofdverpleegkundige aan.
Indien het probleem onopgelost blijft, kunt u bij de interne ombudsvrouw van het ziekenhuis terecht: Mevr. Virginie Meesseman. Onze ombudsvrouw zal naar u luisteren, uw vragen ernstig nemen en samen met u zoeken naar de beste oplossing. U kunt haar bereiken:
De mogelijkheid bestaat ook om rechtstreeks contact op te nemen met de externe ombudsvrouw mevr. Raïssa Van den Auwelant. Deze ombudsvrouw is geen personeelslid van het ziekenhuis.
U kunt haar bereiken:
Een externe ombudspersoon is elke vrijdag aanwezig in ons ziekenhuis van 9u tot 12u, bureel in de gang van de receptie.
Een externe ombudsdienst is ook elke weekdag bereikbaar en beschikbaar van 16:00 tot 18:00 via de chat www.oogg.be/chat. De chat wordt steeds bemand door een onafhankelijke ombudspersoon die hiervoor opgeleid is. Indien verdere opvolging nodig is geeft de ombudspersoon met uw toestemming, de aanmelding door aan de ombudspersoon die gekoppeld is aan ons ziekenhuis.
U kan hier de folder downloaden. Wenst u bijkomende informatie te ontvangen over uw patiëntenrechten, dan kan u steeds terecht bij onze ombudsdienst of via de volgende websites: